Menu
Your Cart

קורס סקיפרים ⛵️

בחינת ההסמכה לסקיפר – משיט 30

קורס סקיפרים מקיף את כל החומר העיוני והמעשי שנדרש לבחינת ההסמכה למשיט 30 (סקיפר, או קברניט סירה). הבחינה  כוללת 4 מבחנים עיוניים, ומבחן מעשי מסכם. הגיל המינימלי לקבלת הסמכה הוא 18. על הנבחן להציג תעודת בריאות כולל תקינות ראייה ואבחנת צבעים. המבחנים העיוניים כוללים שאלות בנושאי  ימאות, ניווט והשטה. כל מבחן עיוני אורך למעלה משעה, ומתבצע כשאלון אמריקאי. משרד התחבורה דורש שתי רמות ידע - רמת הכרת הנושא, ורמת בקיאות שדורשת ידע עמוק בחומר, כולל חישובים. המבחן המעשי אורך כשעתיים במהלך שייט בסירה, ובמהלכו יש להשיט בפועל את כלי השייט ולהשיב בעל פה על שאלות של הבוחן. 

מבחן עיוני ימאות ג'

המבחן כולל שאלות בנושאים: מפרשנות, חבלים וכבלים, מטאורולוגיה, גלים, הפלגה במזג אוויר קשה, ניהול יומן ספינה, עגינה, שמות חבלים, דגלי קוד, תקנות בינלאומיות למניעת התנגשויות בים, סוגי תעודות, איסור התקרבות חופים, חובת הצלת חיים בים, חובת משיט לאיכות סביבה, ביטוח ורישום ספינות ועוד.

מבחן עיוני ניווט א'

בין נושאי הבחינה נכללים: הרשת הגיאוגרפית, חישוב שגיאות מצפן וחישוב מרחק האופק, מפות ימיות, סימון נתיבים במפה, גאות ושפל בחופי הארץ.

מבחן עיוני ניווט ב'

בבחינה זו נדרש ידע בשימוש במכשירי הניווט והספינה, בין הנושאים: הרשת הגיאוגרפית, תכונות המצפן, חישוב אזור זמן, תנועת השמש, הכוכבים והירח, ממ"ג (מערכות מידע גיאוגרפי), מכ"ם כולל איתור סכנות, תמונה יחסית ואמיתית, שימוש בבקרים, מד עומק הדי, מד מהירות, הגה אוטומטי, הכרת נהלים, רמות דחיפות, מכשירי קשר, הגדרות ערוצים, ספרות עזר בניווט.

מבחן עיוני  - מכונאות, חשמל, בקרת נזקים, תקלות

במבחן זה נשאל הנבחן על חלקי המנוע, מערכת הדלק, מערכות הקירור והחשמל בספינה, מצברים וגנרטורים, משאבות ומחוונים, כיבוי אש והארקות בספינה, חלקי חילוף להפלגה בינלאומית וציוד בקרת נזקים.

המבחן המעשי והמסכם להסמכה למשיט 30

המבחן המעשי נמשך כשעתיים וכולל שאלות של הבוחן בנושאי ניווט, תקנות למניעת התנגשות, משמעות דגלי קוד, הכרת מאפיינים מטאורולוגיים, ועוד. על הנבחן לשלוט בצוות הספינה  ולהתמודד פיזית עם פעולות, החל בלבישת רתמה, שימוש בקשרים, הכרת מתג החשמל הראשי והפעלת מכשיר קשר ועד הרמת והורדת מערך מפרשים, כניסה ויציאה מרציף, האטת מפרשית, הטלת והרמת עוגן, הכנת ספינה לנגררות ותרגיל ניווט מעשי

מי שעוברים בהצלחה בחינת משיט 30 מקבלים הסמכה לשיט חופי, בהגבלה לספינות מנועיות, בכל ההספקים. התעודה לא מאפשרת הובלת נוסעים בשכר. 

הסמכה למשיט 60 – משרד התחבורה

עמידה בבחינה למשיט 30 מאפשרת להתקדם להסמכה למשיט 60 להסמכה להשטת ספינה באזור בינלאומי. לצורך כך יש להמתין שנה, לצבור 8 ימי הפלגה  ביאכטת מפרש או ספינת מנוע במים בינלאומיים, עם הרשמה לכניסה או יציאה בנמל ישראלי ועם אישור הפלגה חום ע"י הקברניט של הספינה. הגיל המינימלי לקבלת הסמכה הוא 19. מלבד וותק של 8 ימי הפלגה יש להחזיק בתעודת שרת רדיו ובתעודת עזרה ראשונה והחייאה של 44 שעות מגוף המוסמך ע"י רשות הספנות והנמלים.

הסמכה למשיט 40 – משרד התחבורה

הסמכה למשיט בשכר. בין התנאים הנדרשים מהסקיפר: בן 20 לפחות, בעל תעודת משיט של שנה לפחות, מוסמך להשטת ספינה עד 55 נוסעים, אישור עבודה כאיש צוות בספינת נוסעים, תעודת עזרה ראשונה, קורס כיבוי אש בים, תעודת קשר רדיו. תעודת יושר מהמשטרה,

קורס סקיפרים להסמכות זרות

מלבד הסמכות משרד התחבורה, קורס סקיפרים מאפשר לעמוד בבחינות אחרות להסמכת סקיפרים, ביניהן:

קורס סקיפרים  ASA- רישיון שייט אמריקאי

לצורך הסמכה לרישיון שייט ASA נדרשות פחות שעות לימוד והיקף הלימודים מצומצם יותר. ההסמכה מאפשרת להשיט יאכטות עד 14 מטר. הרישיון הפרטי מוכר בארה"ב ובארצות נוספות, עם זה, אינו מוכר ע"י משרד התחבורה בארץ.  קורס סקיפרים למשיט 30 נחשב למתקדם יותר מבחינת היקף החומר מקורס סקיפרים ASA.

קורס סקיפרים IYT - רישיון שייט של האיגוד הבינלאומי International Yacht Training

גם רישיון השייט IYT אינו מוכר בארץ. זהו קורס קצר יחסית אך נדרשים ניסיון שייט ורישום מיילים ימיים. הרישיון מאפשר השטת יאכטות בחו"ל.


קורס סקיפרים מכין את התלמידים לבחינות לרישוי משיט, שמאפשר השטה עצמאית של סירות ויאכטות. זוהי הנאה צרופה למי שאוהב את חיי הים ורוצה לבלות זמן איכות ללא תלות בסקיפר נוסף להשטת כלי השייט. הבחינות של משרד התחבורה מתקיימות בתחום עיוני ובתחום מעשי, ולאחר קבלתן מקבל הנבחן רישיון משיט. היתרונות סקיפר רבים ומגוונים. בהתאם לסוג רישיון השייט שבידיו. הסקיפר יכול להשיט סירת מנוע ספורטיבית, להשיט יאכטה בחופי הארץ, להשתתף בספורט ימי כגון סקי מים ועוד. הקורס מאפשר לסקיפר להשיט יאכטה באירועים משפחתיים, לצאת לדייג לבד או עם חברים, להחזיק או לשכור יאכטה להנאתו, כשרישיון מתקדם יותר מאפשר לסקיפר להשיט כלי שייט מחוץ לחופי הארץ. יתרון נוסף לסקיפרים הוא האפשרות להצטרף למועדון סקיפרים המיועד לשייטים. במועדונים אלה מתקיימות פעילויות ימיות כגון שייט משותף, פעילויות חברתיות עם המשפחה במסגרת המועדון, להתעדכן בנושאי שייט וכלי שייט, למכור או לקנות סירה או יאכטה, לעבור הדרכות בנושאים ימיים ולהנות מהנחות על פעילויות ומוצרים. קורס סקיפרים מכין את השייט לכמה סוגי רישיונות. רישיון לשייט נדרש להשטה של כלי שייט מאורך 7 מטר ולהשטת סירות ממונעות. הקורס הראשון מיועד להכנה לרישיון שייט מוגדר בחופי הארץ (רישיון משיט 30). הרישיון לא מאפשר יציאה למרחק שמעל 12 מייל (רישיון משיט 60) או השטה למטרות מסחריות (רישיון משיט 40). עם זה, לאחר הקורס ניתן לעבור קורס סקיפרים מתקדם וקורסים במדינות שונות, ולגשת לבחינות לרישיון משיט בינלאומי. קורס סקיפרים לרישיון משיט 30 מכין את המועמדים למבחנים לרישוי שייט בישראל. עמידה בבחינה של משיט 30 תאפשר לכם להשיט יאכטות וספינות עד אורך 24 מטר בחופי הארץ, ללא רישיון להשטה בשכר או לאופנוע ים. עם רישיון משיט 30 אפשר להשיט יאכטה, סירה, ספינה מנועית או מפרשית עד למרחק 12 מייל מחופי ישראל. בקורס המקיף לומדים תחומים תיאורטיים ומעשיים, שמאפשרים את הידע הנדרש הן כדי לעבור את הבחינה והן כדי להשיט כלי שייט באופן מעשי. כאמור, תנאי ההסמכה למשיט 30 כוללים מבחנים עיוניים בימאות וניווט, במכונאות חשמל ובבקרת נזקים ותקלות, ומבחן מעשי. בין הנושאים העיוניים בקורס סקיפרים – לימודי השטת יאכטות ממונעות ומפרשיות, הכרת מבנה כלי השיט, המנוע, המשאבה, תקלות, כלי ניווט, מפה ימית, תכנון מסלול, כיוון מפרשים, מטאורולוגיה, תקשורת מצוקה, מושגים ימיים ועוד. זהו קורס מקיף שמטרתו להקנות לתלמידים הכרה בסיסית ועמוקה של כלי השייט ואופן והשטתם. כמו כן נלמדים תחומים מעשיים שביניהם ניווט, עגינה ותמרון כלי השייט בים. ניתן לגשת לקורס סקיפרים ללא תנאים מיוחדים אך כדי לקבל את ההסמכה יש לעמוד בכמה תנאים: גיל מינימלי 18 שנים. תעודת בריאות מרופא וכמובן, עמידה במבחנים. כמו כן, לאחר שנה ניתן לגשת לבחינה לרישיון משיט 60, לשייט בינלאומי. 

אולי יעניין אותך גם: מועדון יאכטות  |   מועדון סקיפרים   |   השכרת סירות בתל אביב  

בחירת בית ספר ללמידת קורס סקיפרים יכול להיות חלק גורלי בהצלחה של אותו חניך בגלל מספר גורמים חשובים. עכשיו, ננסה לפרט את אותם גורמים לפי ניסיון אישי ואובייקטיבי לחלוטין.

חשוב לציין שכותב המאמר לא שייך לשום בית ספר לסקיפרים, ומייצג דעה מבוססת מניסיון אישי בלבד, ולפי חשיבותם בסדר יורד.

1. מיקום גאוגרפי

קורס הסקיפרים לוקח בין חצי שנה לשנה וחצי ודבר זה יכלול הרבה מפגשים והפלגות. קירבה של בית הספר למקום המגורים או למקום העבודה יקל מאוד על החניך להגיע במהירות ובקלות להפלגות ולהדרכות.

כמו כן, לאחר קבלת הרישיון הראשון של המשיט, בדרך כלל הוא יישאר במועדון שבו בית הספר שהוא למד בו נמצא. למשל לחניך מראשון לציון לא כדאי להתחיל קורס סקיפרים בחיפה, או בדוגמה ההפוכה לחניך מרמת השרון כדאי ללמוד בהרצליה. וכמובן שאם יש מרינה בעיר המגורים או העבודה (או מקום קבוע אחר) אנו ממליצים ללמוד בעיר הזו.

2. גורם אנושי

זהו לא סוד שלאנשים יש חשיבות רבה לחיבור חברתי וכימיה בין אנשים. אם החניך ירגיש שהוא מתחבר בצורה רגשית עם בית הספר, המדריכים ושיטות הלימוד, הוא יוכל להפיק את המיטב מהלמידה. עם זאת, חשוב מאוד להתחבר עם צי כלי השייט של אותו בית ספר! כן כן שמעתם נכון. אנשים רבים מקבלים "סתירה" בין מה שהם דמיינו ותיארו לעצמם לקראת קורס השייט, בין מה שהם מקבלים בפועל. אני ממליץ לנסות כל בית ספר בלי יוצא מן הכלל באזור הלימודים המועדף. אני ממליץ לעשות "עבודת מטה" - לבדוק את הביקורות ולבוא לשיעור ניסיון בכל בית ספר! וכמובן שזה חינם! נצלו זאת בלי להתלבט. 

כי תכלס, אין כמו להשתתף בהפלגה מודרכת של בית ספר או להצטרף לשיעור כלשהו. על אף שזה בחינם, תהיו בטוחים שבתי הספר עדיין ישמחו לקחת אתכם למרות שהם לא מרוויחים מהפלגה הזו כלום.

3. שיטות לימוד

עוד דבר חשוב הוא לבדוק איך בית הספר מאורגן ומה שיטת הלימוד שהוא פיתח לעצמו. יש בתי ספר שכל החומר בו הוא עיוני ומוגש דרך המחשב, ואילו יש בתי ספר שמעבירים שיעורים פרונטליים. כל אדם הוא שונה ובטח מעדיף שיטה שונה, ולכן יש לבדוק זאת לפניי בחירת בית הספר. עם זאת, חשוב לבדוק את רצף ההפלגות המעשיות בפועל. יש בת ספר שיציעו רצף הפלגות מואץ לקראת המבחן (כמו מחטף), ויש בתי ספר שיציעו הפלגות במהלך כל הקורס ללא הגבלה, גם אם כל אחד לא יוכל לבוא 3-4 פעמים בשבוע לבית הספר, בעיניי לימודי שייט במחטף בהחלט פחות יעילים לחניך מבחינת קבלת ניסיון מעשי בים. 

4. מדריכים

מדריכים מדריכים מדריכים.

המדריכים בדרך כלל מצוינים וחדורי מוטיבציה לעושים הכל כדי שתצליח בקורס, וגם שבהמשך לאחר הקורס שתהיה ימאי טוב. יש בתי ספר שבהם אתה יכול ללמוד מאותו המדריך כל הזמן ויש בתי ספר שההפלגות המודרכות מתחילות משיחת היכרות בין המדריך לתלמידים, משמע כל הפלגה מעבירים עם מדריך אחר. כמובן שיש יתרונות וחסרונות בכל שיטה. אני ממליץ לך לבדוק מול בית הספר מה הסדר ציוות המדריכים, ולוודא שזה מתאים לך הסידור הזה.

5. מחיר

באופן כללי אין קורס סקיפרים זול. בית ספר שמציע מחיר נמוך לרוב יגביל את החניך בזמנים או בכמות ההפלגות. זה לא דבר נכון להרגיש מוגבל בלימודים. קורס סקיפרים זהו קורס שהוא ללא ספק חוויה מיוחדת שמכניסה את החניך לעולם חדש ומעניין. אני מציע לקחת קורס ללא מגבלות מקשות ולזכור להנות מכל רגע של לימודי השייט. ממוצע של כשנה לימודים יספק לחניך ניסיון שייט בכל עונות השנה. (בים התיכון שלנו ניתן להפליג כל השנה ולא רק בקיץ).

לסיכום, אני ממליץ לא להתעצל, וללכת לשיעור ניסיון בכל (!) בית ספר באזור שלך. במידה ולא התרשמתם מספיק תבקשו עוד הפלגה או שיעור ניסיון נוסף. אהבתם? התחברתם? תבקשו הנחה, וצאו לדרך מסחררת ומדהימה של עולם השייטים וכלי השייט.