מגדלור - מגדל גבוה בקרבת מעגן כלי שייט שבראשו עומד פנס רב עוצמה, המפיץ אור אשר נראה לכלי השייט לשם סיוע בזמן ניווטם בים, באגמים גדולים ובנהרות

כידוע, השם נובע מהלחם של המילים ״מגדל״ ו ״אור״. 

המגדלור הוא דבר מאוד חשוב ומשמעותי בעולם השייט ותפקידו הוא להראות לספינות את כיוון היבשה ו/או להזהיר את כלי השייט מקרבה רבה מדיי ליבשה. באופן מפתיע, כל מגדלור הוא ייחודי למקום בו הוא נמצא, כך שלא קיימים שני מגדלורים זהים, ואילו כל אחד פועל אחרת בצורה מותאמת לצרכים העיקריים של המקום (כאמור - לכוון או להזהיר)

בנוסף לדברים האלו, כל הבהוב ומחזור הבהוב -  שעליהם נדבר בהמשך, הוא ייחודי למרינה בו המגדלור נמצא.

בקצהו העליון של המגדל נמצא פנס המאיר למרחק אל הים. לעיתים ישנם מגדלורים שמאירים באור קבוע ולעיתים בהבהוב, וכמו כן קיימים גם מגדלים המאירים באור לבן או בצבעוני.

בכל אזור או מרינה האור ומשך הזמן שבה הוא מאיר שונה. לכל מגדלור יש קוד משלו, ובמידה והוא מגדלור המשלב הבהוב (לא מאיר אור רציף) יש דבר שנקרא ״מחזור הבהוב״.

המשמעות היא שקיים סדר מסוים ומרווח בין הבהוב להבהוב, שכפי שאמרנו ייחודי לו. 

לשם הדוגמה, לקמן כמה מההגדרות המתאימות למחזור ההבהוב: 

fixed lights - אורות קבועים, בלי הפסקות או שינויים קיצוניים במאפיינים שלהם.

flashing - משך זמן האור קצר ממשך הזמן שבו תהיה אפלה.

occulting - משך זמן האור ארוך ממש הזמן שבו תהיה אפלה.

lsophase - משך זמן האור יהיה זהה למשך הזמן שבו תהיה אפלה.

rhythmic lights - אורות מהבהבים המציגים רצף שבו יש מרווחים מוארים וחשוכים, כשלכל רצף קיימת מחזוריות משלו - ״אורות קצביים״.

alternating lights - אורות קצביים שמציגים צבעים שונים בתוך כל רצף, המחזור של אורות מתחלפים הוא הזמן שכולל את כל השינויים עד השלמת הרצף והתחלתו מחדש. 

עכשיו, כשהבנו את ההגדרות הבסיסיות של המגדלור, נשאר לנו לשאול:


איך אנחנו יכולים לראות את האור המופץ במרחק?

כדיי להצליח להיראות כמה שיותר מרחוק, האור אשר מופץ על ידי המגדלור חייב להיות מרוכז. ריכוז האור בצורה מיטבית ממקור האור (שפולט אור לכל הכיוונים), הפנס, דורש שימוש בעדשה עם קוטר גדול ביותר, וזהו צורך טיפה בעייתי משום שדבר זה עלול להביא לשימוש בעדשה עבה וכבדה מאוד. לשם כך, נוצרה עדשה מיוחדת, ושמה הוא ״עדשת פרנל״. עדשה זו, בעלת מבנה ועיצוב ייחודי, פותחה בראשית דרכה עבור שימוש של מגדלורים (כיום ניתן למצוא אותה גם בתעשיית אביזרי הרכב ובכיסויי פנסים), וזאת מאפשרת מצב של מפתח אופטי (צוהר) גדול מאוד כשיש מרחק מיקוד קצר, ובכך להתקיים בלי יתר המשקל והנפח הדרושים לכך בעדשות רגילות, ואף להיות טובה מהן.

בהשוואה לעדשות שהיו קיימות בעבר, עדשת פרנל הייתה דקה ביותר, ולפיכך העבירה יותר אור, ואפשרה למגדלור להיות נצפה ממרחק גדול הרבה יותר, וגם בתנאי מזג האוויר וראות קשים יותר.


אם כבר שוחחנו על פליטת האור, בוודאי שעלינו לשוחח גם על ״מנועי״ ההפצה. בעבר, עד התקנת החשמל במגדלורים, השתמשו במנורות נפט על מנת להפיץ את האור.

ובנוסף למנורות, היו עדשות שהסתובבו בעזרת מנגנון שעון שהיה נהוג למתוח אותו מדי־יום כדיי להפחית את החיכוך שנוצר.

כיום, במגדלורים המודרניים, נעשה שימוש בנורות חשמל (שהחליפו את נורות הנפט) ובמנגנון־שעון שמוזן בדרך כלל על ידי גנרטורים חשמליים למיניהם, הפועלים בעזרת שריפת דלק (סולר).

במידה ויש שומר למגדלור, הגנרטורים הללו מספקים חשמל גם לו.


לאורך חופי ישראל, ממוקמים אחד עשר מגדלורים, שביניהם: מגדלור אילת, מגדלור אשדוד, המגדלור במרינה אשקלון, מגדלור חיפה, מגדלור מכמורת, מגדלור נמל קצא״א באשקלון, מגדלור סטלה מאריס, מגדלור עכו, ומגדלור תל אביב - פעילים, ואילו כאשר שניים מהם: מגדלור יפו והמגדלור הישן של תל אביב - אינם פעילים.


מדוע משאירים את המגדלורים הישנים?

אחת הסיבות העיקריות היא שהם מגדלורים ישנים ונחשבים כמבנים היסטוריים. לשם ההמחשה, המגדלור של יפו הוקם עוד בימי הכיבוש המצרי הקדום - בשנת 1865(!) ויתר על כן, המגדלור הישן של תל אביב הוקם במחצית שנות השלושים.


זאת ועוד, במקומות רבים מגדלורים בנויים עם טיילת סביבם ובכך משמשים כמקום בילוי תיירותי, ואפילו במקרים רבים יש הגעת תיירים מכל רחבי העולם על מנת לצפות במגדלורים וליהנות מסביבתם.


לסיכום, למגדלורים יש משמעות רבה לאנשים רבים מכל קצוות תבל. בין אם אתם חובבי שייט ומתחברים לעולם הזה, חובבי פיזיקה ונושא העדשה והגנרטורים מסקרן אתכם, ואפילו בין אם אתם סתם אוהבים לטייל ולצפות במבנים היסטוריים.

התפתחות המגדלורים עוד לא חדלה מהעולם, שמא יש עוד הרבה למה לצפות מחיבור העולמות של הפיזיקה והשייט, ואין לדעת לאן המגדלורים יכולים להתפתח. מה שאנחנו יודעים כרגע, זה שהמגדלורים הם עמוד טווח משמעותי ביותר בעולם השייט והספנות.